blog lifestylowy o zdrowej żywności

Dowiedz się, dlaczego biały cukier jest tak szkodliwy

Dowiedz się, dlaczego biały cukier jest tak szkodliwy

Wielu osobom może się wydawać, że biały cukier rafinowany jest obecny w ludzkiej diecie praktycznie od zawsze, podobnie jak sól i mąka. Wcale tak nie jest, ta biała substancja swoją karierę zrobiła znacznie później i niestety, mimo niskiej ceny i walorów smakowych cukier stał się bardzo dużym zagrożeniem dla organizmu człowieka. Czytając dalej dowiesz się, dlaczego cukier jest niezdrowy.

W pierwszej połowie dwudziestego wieku powstało przekonanie spowodowane licznymi hasłami reklamowymi, jakoby cukier miał krzepić i ogólnie rzecz biorąc – dobrze wpływać na zdrowie. Czas jednak zweryfikował te dane i dzisiaj raczej już nikt nie twierdzi, że cukier mógłby dobrze działać. Warto wiedzieć, że cukry rafinowane z buraków cukrowych trafiły na półki prawie każdego sklepu w XVIII wieku, wcześniej bowiem tylko bogatsi ludzie mogli sobie pozwolić na ten przywilej. Nie można jednak zaprzeczać, że mimo wszystko, słodzono wtedy potrawy. Wykorzystywano do tego najczęściej miód, a także cukier trzcinowy, który jednak w Europie nie odniósł sukcesu w konfrontacji z tańszym odpowiednikiem z buraków cukrowych. Mało tego, kolejne dekady przynosiły tylko większą popularność owego cukru na Starym Kontynencie.

Jak powstaje cukier?

Większość cukru z buraków dostępnego na sklepowych półkach pozyskuje się w sposób niezmieniony od dekad. Po pierwsze należy zebrać buraki cukrowe, a następnie poddać je ekstrakcji wodnej. Następnie sok musi zostać oczyszczony, a później zagęszczony i skrystalizowany. Warto wiedzieć, że zanim cukier trafi do paczki, wcześniej sok musi podlegać licznym filtracjom i saturacjom. Cukier surowy, a raczej sam burak posiada wyraźnie słodki smak. Dzięki temu można go wykorzystywać na przykład do ciast.

Szkodliwość cukru

Powyższe procesy sprawiają, że cukry rafinowane (z buraków i trzciny) pozbawione są ważnych składników i wartościowych substancji, za to ogromna jest ilość kalorii. Ludzki organizm potrzebuje do poprawnego funkcjonowania glukozy, jednak jest ona obecna w wielu produktach, np. warzywach. Cukier rafinowany natomiast w organizmie zmienia się w glikogen, który zmienia się w kwasy tłuszczowe, a następnie buduje tkankę tłuszczową. Co więcej, cukier rafinowany przyswajany jest bardzo szybko, przez to trzustka jest niejako atakowana. Szybko wzrasta glukoza we krwi, przez co trzustka produkuje insulinę, by to wyregulować. Efektem jest późniejsze, silne obniżenie się cukru we krwi.

Spożywanie cukru, zwłaszcza w ostatnich dekadach skutkuje wzrostem otyłości na całym świecie, jednak głównie w krajach zachodnich. Na świecie aż miliard osób cierpi na nadwagę lub otyłość! Nie można jednak zapominać o najważniejszym, czyli zagrożeniach w postaci różnego rodzaju chorób. Chodzi o cukrzycę, zbyt wysokie ciśnienie, miażdżycę, zawały serca, niektóre nowotwory, choroby układu krążenia. Cukier może również wpłynąć na powstanie próchnicy, obniżyć odporność organizmu, spowodować wahania nastroju. Znana jest także u dorosłych senność po cukrze oraz nadpobudliwość u dzieci.