blog lifestylowy o zdrowej żywności

4 sposoby na pokonanie uzależnienia od słodyczy

4 sposoby na pokonanie uzależnienia od słodyczy

Uzależnienie od cukru jest często bagatelizowanym problemem, który z roku na rok dotyczy coraz większego grona osób. Trzeba wiedzieć, że cukier jest niezdrowy, a więc nie powinno się go nadużywać. Jeżeli masz problem z jedzeniem słodkich rzeczy, a chcesz zadbać o swoje zdrowie, to jesteś w dobrym miejscu. Czytając dalej znajdziesz ciekawe sposoby, żeby pokonać swoje uzależnienie od cukru.

„Uzależnienie od cukru” brzmi w pewien sposób niewinnie, znacznie lepiej przecież jest powiedzieć „od cukru”, niż od metaamfetaminy, kokainy, heroiny, alkoholu itd. Co więcej, spożywanie go w pewnych granicach jest w miarę bezpieczne. Problemem natomiast wydaje się być to, że do słodyczy człowiek ma dostęp zawsze, wszędzie i nieważne, w jakim jest wieku. Nadużywanie cukru to pewnego rodzaju błędne koło – człowiek je ciastka, a przez to rośnie zapotrzebowanie organizmu na cukier, a więc kupuje kolejne łakocie.

Jak fizycznie działa uzależnienie od cukru?

Trzeba wiedzieć, że spożywanie cukru powoduje szybki wzrost glukozy we krwi. Odnotowując to trzustka zaczyna produkować sporą ilość insuliny, która ma ową glukozę zneutralizować. Kończy się to mocnym spadkiem poziomu glukozy, a przez to człowiek zaczyna odczuwać bardzo silną chęć do zjedzenia czegoś słodkiego.

Uzależnienie od cukru – objawy

Skoki glukozy powodują nieustanny głód odnośnie jedzenia słodyczy. Z tego powodu często osoby uzależnione podjadają między posiłkami, co skutkuje wzrostem masy ciała. Warto wiedzieć, że uzależnienie od cukru może się objawiać także kłopotami z pamięcią oraz problemami natury psychicznej. Co więcej, człowiek uzależniony od cukru wykazuje większą tendencję do popadnięcia w inne uzależnienia.

Objawy odstawienia cukru

Cukier pobudza organizm do produkcji dopaminy, czyli hormonu nagrody. Jej obniżenie natomiast powoduje poczucie lęku i wycofanie. W przypadku uzależnienia, mózg zaczyna reagować na tę białą substancję podobnie, jak na nikotynę, kokainę itd., przez co odstawienie może skończyć się silnymi lękami, wzmożoną agresją, a nawet depresją.

Jak odstawić słodycze?

1. Zamień słodycze na owoce

Podjadanie między posiłkami jest bardzo popularne u osób uzależnionych. Z tego powodu zamiast po cukierki czy batoniki warto sięgnąć po owoce, pełne naturalnych cukrów, dobrych dla organizmu. Dobrze sprawdzą się owoce w suszonej formie.

2. Radź sobie ze stresem w inny sposób

Odstawianie cukru może skutkować podwyższonym stresem. Z tego powodu warto rozejrzeć się za innymi sposobami na jego rozładowanie, niż jedzenie. Dobrze spróbować medytacji, a także uprawiania sportu.

3. Przeanalizuj siebie

Sporządź grafik, kiedy najczęściej sięgasz po słodycze i jak dużo ich jesz. Pozwoli to bardziej się opanować i zyskać dokładny ogląd na własne uzależnienie.

4. Detoks cukrowy – efekt gwarantowany

Warto wiedzieć, że w tym przypadku nie powinno się rzucać cukru z dnia na dzień, bo może to spowodować złe reakcje organizmu. Przez jakiś czas podjadaj owoce zamiast batoników, a następnie kompletnie zrezygnuj ze słodyczy. Nie oznacza to oczywiście, że nigdy ich nie zjesz! Ile trwa odwyk od cukru? Powinno się wytrzymać co najmniej trzy tygodnie. Po tym czasie organizm zacznie wracać do „neutralnego podejścia” do cukru.